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dilluns, 23 de juliol de 2012

El fuster

L'Orlando Goicoechea reconeix les fustes per l'olor, de quins arbres vénen, quina edat tenen, i ensumant-les sap si van ser tallades a temps o a destemps i els endevina els possibles contratemps.
Ell és fuster des que feia les seves pròpies joguines al terrat de casa seva del barri de Cayo Hueso. Mai va tenir màquines ni ajudants. Fa tot el que fa a mà, i de la seva mà neixen els millors mobles de l'Havana: taules per menjar celebrant, llits i cadires que et fa pena aixecar-te'n, armaris on a la roba li agrada quedar-se.
L'Orlando treballa des de l'alba. I quan el sol se'n va del terrat, es tanca i encén el video. Al cap de tants anys de treball, Orlando s'ha donat el luxe de comprar-se un vídeo, i veu una pel·lícula després d'una altra.
No sabia que eres boig pel cinema li diu un veí.
I Orlando li explica que no, que a ell el cinema ni li va ni li ve, però que gràcies al vídeo pot aturar les pel·lícules per estudiar els mobles.

Eduardo Galeano, traducció María José Cabrera

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Orlando Goicoechea reconoce las maderas por el olor, de qué árboles vienen, qué edad tienen, y oliéndolas sabe si fueron cortadas a tiempo o a destiempo y les adivina los posibles contratiempos.
El es carpintero desde que hacía sus propios juguetes en la azotea de su casa del barrio de Cayo Hueso. Nunca tuvo máquinas ni ayudantes. A mano hace todo lo que hace, y de su mano nacen los mejores muebles de La Habana: mesas para comer celebrando, camas y sillas que te da pena levantarte, armarios donde a la ropa le gusta quedarse.
Orlando trabaja desde el amanecer. Y cuando el sol se va de la azotea, se encierra y enciende el video. Al cabo de tantos años de trabajo, Orlando se ha dado el lujo de comprarse un video, y ve una película tras otra.
­No sabía que eras loco por el cine ­le dice un vecino.
Y Orlando le explica que no, que a él el cine ni le va ni le viene, pero gracias al video puede detener las películas para estudiar los muebles.

Eduardo Galeano