Publicitat Google

dilluns, 26 de maig de 2014

tieta explicada o no



Qui més qui menys, els meus quatre cosins carnals es dediquen a la filosofia. Llegeixen llibres, discuteixen entre ells i són admirats a distància per la resta de la família, fidel al principi de no ficar-se en les preferències alienes i fins i tot afavorir-les en la mesura del possible. Aquests nois, que em mereixen gran respecte, es van plantejar més d'una vegada el problema de la por de la meva tieta, arribant a conclusions fosques però potser atendibles. Com sol passar en casos semblants, la meva tieta era la menys assabentada d'aquestes conxorxes, però des d'aquesta època la deferència de la família es va accentuar encara més. Durant anys hem acompanyat tieta en les seves vacil·lants expedicions de la sala al pati, del dormitori a la cambra de bany, de la cuina a l'armari de rebost. Mai ens va semblar fora de lloc que es fiqués al llit de costat, i que durant la nit observés la immobilitat més absoluta, els dies parells del costat dret i els imparells de l'esquerre. A les cadires del menjador i del pati, tieta s'instal·la molt dreta; per res acceptaria la comoditat d' un balancí o una butaca Morris. La nit de l'Sputnik la família es va tirar a terra al pati per observar el satèl·lit, però tieta va romandre asseguda i l'endemà va tenir una torticoli horrible. A poc a poc ens vam anar convencent, i avui estem resignats. Ens ajuden els nostres cosins carnals, que al·ludeixen a la qüestió amb mirades d'intel·ligència i diuen coses com ara: «Té raó». Però per què? No ho sabem, i ells no volen explicar-nos. Per a mi, per exemple, estar d' esquena em sembla comodíssim. Tot el cos es recolza en el matalàs o a les rajoles del pati, un sent els talons, les cames, les cuixes, les natges, el llom, les paletes, els braços i el clatell que es reparteixen el pes del cos i el difonen, per dir així, a terra, l'acosten tan bé i tan naturalment a aquesta superfície que ens atreu voraçment i semblaria voler empassar-nos. És curiós que a mi estar d' esquena em resulti la posició més natural, i de vegades sospito que la meva tieta li té horror per això. Jo la trobo perfecta, i crec que en el fons és la més còmoda. Sí, he dit bé: en el fons, ben en el fons, d'esquena. Fins i tot em fa una mica de por, cosa que no aconsegueixo explicar. Com m'agradaria ser com ella, i com no puc.

Julio Cortázar. Històries de Cronopis i de Fames